Travel conditions

All handel och verksamhet inom denna webbshop följer svensk lagstiftning.
Gäller från 4 oktober 2016 tills vidare
 

1. Bokning av biljetter

Bokning av biljett är obligatorisk och garanterar dig sittplats på bussen. Det går att boka särskilda säten i bussen, platsreservationen görs i samband med biljettbokningen. Behöver du särskild plats pga. sjukdom ska kopia av läkarintyg skickas till kundtjänst senast 4 dagar före resan, kontaktuppgifter finns längre ner på sidan. Barn under 3 års ålder samt barn under 135 cm ska sitta på/i bilkudde/bilbarnstol som medtages av medresenären. Ansvar att barn färdas enligt bälteslag åligger barnets medresenär.
Barn under 12 år får inte resa utan sällskap av vuxen.


Biljetter beställes antingen hos bokningen tel. 0485-261 11 eller på Silverlinjens hemsida: www.silverlinjen.se.


Vid beställning får du en bekräftelse via e-post samt sms. Kontakta kundtjänst om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten överensstämmer med den sträcka, tid och datum som beställts.


Du som betalat din bokning i förskott ska kunna uppvisa din bokningsbekräftelse eller ditt bokningsnummer vid påstigning.


Du får alltså ingen fysisk biljett utan; DITT BOKNINGSNUMMER ÄR DIN BILJETT.


Du som betalar kontant får din biljett vid påstigning, spara biljetten under resans gång. Biljett, bokningsnummer eller bekräftelse skall kunna uppvisas vid ev. biljettkontroll.

Resande utan förbeställd plats
Ni kan åka med i mån av plats men observera att bussen endast stannar och tar upp på de hållplatser där det finns resenärer bokade samt alltid vid hållplatserna Borgholm, Träffpunkten och Kalmar.

Stängd avgång
Nära inpå avgång kan det stå "stängd". Det går då inte boka, men du är välkommen att komma till bussen, det kan finnas platser lediga observera att det då är säkrast att välja hållplatserna vi alltid stannar på enligt ovan.

Fullbokad avgång
Vid fullbokad avgång går det bra att ringa till oss, så sätter vi upp dig på väntelista. Vi ringer när det kommer in avbokningar eller om vi har möjlighet att sätta in en extrabuss. Det går bra att du bokar en annan avgångstid under tiden du står på väntelista, meddela detta när vi ringer om plats så flyttar vi den bokningen.

2. Avresa hållplats

Av- och påstigning kan endast ske vid angivna hållplatser. Det åligger resenären att ta reda på aktuell avreseplats samt att vara på plats i god tid före angiven avresetid.


Resande mot Stockholm: Påstigning Öland/Kalmar/Mönsterås och Ringarum.


Resande mot Kalmar/Öland: Påstigning Cityterminalen, Stockholm och Ringarum.


Var noga med att boka dig till/från rätt hållplats, vi garanterar endast att bussen stannar på den hållplats du bokat till/från!


Observera att på Cityterminalen sker avstigning utanför byggnaden, medan påstigning sker inifrån terminalen. Aktuellt nummer för gate hittar du på de elektroniska skärmarna på Cityterminalen. En terminalkarta för Cityterminalen finner du här.

 

3. Priser

 

 

Priser till/från Stockholm Bokning via silverlinjen.se Bokning via telefon
     
Vuxen 360:- 400:-
Barn t.o.m. det år de fyller 16 år 260:- 300:-
1 barn fritt per vuxen t.o.m.
det år de fyller 7 år
0:- 0:-
Hund eller katt/djurbur 260:- 300:-
     
Betalningalternativ Klarna- faktura, kort, direktbetalning & swish Kortbetalning, kontant & swish vid påstigning 

 

Platsbokning

+40kr /plats. Platsreservationen görs i samband med biljettbokningen. 

 

 

 

Priser till/från Ringarum Bokning via silverlinjen.se Bokning via telefon
     
Vuxen 260:- 300:-
Barn t.o.m. det år de fyller 16 år 190:- 230:-
1 barn fritt per vuxen t.o.m.
det år de fyller 7 år
0:- 0:-
Hund eller katt/djurbur 190:- 230:-
     
Betalningalternativ Klarna- faktura, kort, direktbetalning & swish   Kortbetalning, kontant & swish vid påstigning 

 

Platsbokning

+40kr /plats. Platsreservationen görs i samband med biljettbokningen. 

 

4. Rabatter

Rabattkortet

3600 poäng kostar 3300:-

2600 poäng kostar 2300:-

Rabattkortet fungerar ungefär som en virtuell plånbok och ger dig poäng som du kan betala dina bokningar med.

Rabattkortet går endast att köpa via vår hemsida.

Bokning med Poäng kan endast ske via hemsidan. För att kunna boka med kortet måste du logga in dig. Länken ”Logga in” finner du i menyn.

Rabattkortet är helt virtuellt. Dina resor ser du under ”Min sida” när du är inloggad. Vid resa som bokats med rabattkortet ska bokningsnummer uppvisas vid påstigning. Kortet är inte tidsbegränsat. Vid avbokning enligt avbokningsregler återbetalas biljetten i form av poäng.

Rabattkortet är inte personligt, utan du kan boka resor för hela familjen eller gruppen när du är inloggad.

Köp Rabattkortet Här

 

5. Betalningsalternativ ombord: Kortbetalning - Swish - Kontant


Kortbetalning

Korbetalning ombord görs direkt till chauffören, då använder vi iZettle kortbetalning. Det fungerar som att handla i vilken fysisk butik som helst, kortet förs in i läsaren och koden skrivs in. Kvitto får du naturligtvis.

 

Swish

Vid betalning med Swish, skickas en betalningsförfrågan till din Swish-app via det telefonnummer du uppger. 
Betalningen bekräftar du med ditt BankID.
Chauffören bekräftar sedan att betalningen är mottagen.

 

Kontant

Betala kontant direkt till busschauffören. Ha gärna jämna pengar för snabb och smidig ombordstigning.

 

6. Betalningsalternativ via telefon: Swish - Kortbetalning - Faktura(företag)

Kort

Vid betalning med kort, läser kortinnehavaren upp efterfrågade uppgifter för agenten i telefon,
och pengarna kommer att dras direkt!
OBS! Kortuppgifterna sparas ej hos oss.

 

Swish

Betalning med Swish. När du bokar över telefon kan du välja att betala med swish. Du anger ditt telefonnr som du har din swish på. Vi skickar betalningen direkt till din swishapp som du går in i och skriver under direkt med ditt BankID.

 

Faktura företag

Betalning mot faktura för företag 20-dagars. Skickas till önskad adress eller mail.

 

7. Betalningsalternativ online: Klarna - Swish


Vi använder Klarna Checkout som betallösning. Se nedan vilka betalalternativ som finns tillgängliga.

Genom att klicka på "Bekräfta Bokning" godkänner du Klarnas villkor samt våra köpvillkor

Vänligen observera att vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du får då en kopia på kreditupplysningen per post.

Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på klarna.com.
För information om din betalning, kontakta Klarnas Kundservice.
Du kan även se dina fakturor och dess betalstatus på klarna.com, under ”Mina sidor”.
 

Få först. Betala sen.

Få en faktura på ditt köp, som skickas per e-post till den angivna e-postadressen.
Fakturan har 14 dagars betaltid, men du kan själv välja att förlänga den.

När du väljer faktura övertar Klarna rätten att få betalt och din betalning av fakturan går därmed till Klarna.

Om du tidigare valt att ansluta dig till tjänsten Månadsfaktura kommer fakturan istället att inkluderas i din månadsfaktura i enlighet med de villkor som gäller för Månadsfaktura.
 

Betala direkt.

Betala direkt med ditt anslutna bankkonto, och verifiera dig med BankID.
Aktivera tjänsten genom att logga in hos Klarna via app eller hemsida.


Klarna kortbetalning.

Betala med kort i samband med ditt köp, och ange dina kortuppgifter.
Vidare verifiering med BankID kan skilja sig beroende på bank.

Inga kortuppgifter lagras hos oss, de sparas hos vår samarbetspartner Klarna. Kortbetalningar som hanteras av Klarna är PCI-DSS certifierade.

 

Vid val av betalning med Swish så kommer vi att skicka en betalningsförfrågan till din Swish-app, det sker i samband med att du bekräftar din bokning.

Observera att det mobiltelefonnummer du skriver in under bokningsprocessen är det som kommer tillfrågas via Swish.
 

8. Av- och ombokning

Önskar du ändra/omboka din biljett ring kundtjänst så hjälper vi dig.

Avbokning av biljett kan göras via kundtjänst telefon (även via telesvar) eller via hemsidan.

Obs det går inte svara på bokningsbekräftelsen du fått via sms eller mail!

Vid avbokning mer än 24 timmar innan avresa återbetalas hela beloppet.

Vid avbokning mindre än 24 timmar innan resa debiteras 150:- per säte (oavsett om det är vuxen/barn (0-16 år)/djur ) Ingen återbetalning för ej avbokade avresor. Samma regler gäller för ombokning som för avbokning! Dessa regler gäller oavsett skäl till av- eller ombokning.

Vänligen notera att avbokningar även kan göras på vår telefonsvarare (0485-261 11) när bokningen har stängt. Lämna namn, bokningsnummer, datum och påstigningsplats för resan samt ett telefonnummer där du kan nås. Vid avbokning inom 24 timmar innan avresa uppge även din adress.

 

Återbetalning

Vid avbokning återbetalas kortbetalning, direktbetalning och swish till samma konto du betalade ifrån, överföringstid ca 1-3 bankdagar. Har du betalt med faktura kan du behöva lämna dina kontouppgifter för återbetalningen, du får i så fall meddelande via mail.

Vid avbokning av del av resa återbetalas du de biljetter som avbokats. Har du ännu inte betalat mottagen faktura invänta att Klarna uppdaterar beloppet (ca 1 dygn). 

Vid avbokning minde än 24 timmar innan avgång återbetalas du allt utom avbokningsavgiften 150 kr/säte. Har du inte betalat biljetten och avbokar mindre än 24 timmar innan avgång får du betala in avbokningsavgiften.

Har du betalat med poäng återbetalas poängen till ditt poängkonto.

 

9. Debitering av avbokningsavgift (kontantbetalning)

Avbokningavgiften debiteras via faktura. En faktureringsavgift på 20:- tillkommer.
Om avbokningen sker på vår telefonsvarare vänligen meddela din adress.
 

10. Bussarna

Alla våra bussar är bekväma långfärdsbussar med plats för 47-56 passagerare. Bussarna är utrustade med luftkonditionering, fällbara stolsryggar, armstöd och toalett. Det finns tillgång till kylskåp för t.ex. mediciner.
I ordinarie fordon som trafikerar Silverlinjen har vi alltid eluttag och Wi-Fi. Under vissa perioder, framförallt stora resehelger och vid hög belastning behöver vi använda oss av andra bussar, då kan vi inte garantera att det alltid finns eluttag ombord. Har du behov av eluttag under din resa kontakta bokningen 0485-261 11 för utförlig information om din avgång och eluttagens placering i bussen.
 

11. Bagage

En stor resväska (eller två mindre) per person får medtas. Den/de ska placeras i bussens bagageutrymme. Se till att ömtåligt bagage är väl emballerat. Värdeföremål eller kontanter ska inte förvaras i bussens bagageutrymme. Extra bagage utöver gränsen per person debiteras av chauffören. Medförs extra bagage ska bokningen informeras innan avresa. Ett mindre handbagage som inte stör andras utrymme eller hindrar passage kan tas med in i bussen. Max mått för handbagaget är 40x30x20 cm. Observera att inget bagage får placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar av säkerhetsskäl. Chauffören har rätt att neka bagage som kan störa eller skada övriga passagerare.

Priser för extra bagage (utöver den tillåtna gränsen 1 stor resväska eller 2 små samt handbagage/person)
Mindre extra bagage innebär maximalt mått 40x30x20 vilket debiteras 160:-
Extra bagage över storleken 40x30x20 debiteras 310:-

Barnvagn, rollator och hopfällbar rullstol (dock ej elrullstol) tillhörande resenär får tas med kostnadsfritt.
Meddela vid bokning om något av dessa medtages. Cyklar, windsurfingbrädor och möbler får ej medföras.
Det är förbjudet att medföra brandfarligt eller explosivt bagage, det är inte heller tillåtet med vätskor i bagageutrymmet.
Vi tar ej ansvar för bagaget, vi ansvarar endast för förlust av, eller skada på bagage som uppkommit p.g.a. grov vårdslöshet eller uppsåt från vår sida. I händelse av trafikolycka utgår ersättning enligt tillämplig lag.

Vid kvarglömt bagage är du välkommen att kontakta bokningen på tel. 0485-261 11.
Vi gör vårt bästa för att spåra ditt bagage!
 

12. Paus

På samtliga turer görs 45 minuter paus i Ringarum (strax söder om Söderköping). Samtliga passagerare måste då stiga av bussen som sedan låses. Tid för avgång från Ringarum uppges av chauffören strax innan avstigningen.


Se till att återvända till bussen i utsatt tid, den väntar inte.

 

13. Sällskapsdjur

Hundar och djur i bur får medföras om du bokat plats för djuret/djuren. Plats reserveras för dig och djuret långt bak i bussen, du ska inte använda vår platsbokningsfunktion. Skyddsfilt/skynke till sätet ska medföras. För allas välbefinnande bokar vi max två hundar/djur i bur per avgång.

Ledarhund/Servicehund

Arbetshundar till synskadade eller signalhundar till medåkande resenär tas med gratis. Ledarhund/Servicehund ska bokas via Kundtjänst. Hunden ska ha ledarhundsele /servicetäcke alt. kunna uppvisa SoS id-kort (eller annat intyg) vid resan. Är inte hunden bokad via kundtjänst, betalar den fullt hundpris (om plats finns i bussen).

 

14. För allas trevnad

Rökning är absolut förbjudet på bussen. Detta gäller självklart även på toaletterna vilka är utrustade med rökdetektorer. Tänk på ljudnivån och att visa hänsyn till medresenärer vid användande av mobiltelefon, bärbar dator, musikspelare etc. Likaså vid användande av parfym/after shave - använd med måtta och ta hänsyn till de som har överkänslighet. I alla ordinarie bussar finns tillgång till eluttag och wi-fi,  du kan kontrollera om så är fallet på just din avgång via vår bokning (0485-261 11) Passagerare förväntas lämna sitt säte i trivsamt skick. Resenär som är påverkad av alkohol, andra droger eller på annat sätt stör den allmänna ordningen kan bli avvisad från bussen på lämplig plats av chauffören.
 

15. Tidtabeller

Inför större helger utökar vi vanligtvis antalet avgångar. Ring bokningen på tel.nr. 0485-261 11 eller besök www.silverlinjen.se under fliken Tidtabeller » Extra turer för mer information. Se även under Inställda turer. Ordinarie tidtabell finns tillgänglig på bussen, varsågod att ta ett exemplar!
 

16. Förseningar

Restidsgaranti
Gäller vid försening med mer än 60 minuter beroende på fel på buss eller annat fel som bussoperatören direkt kan påverka.


Gäller inte för försening orsakad av trafikstörningar beroende på dåligt väglag, dåligt väder, olyckshändelse eller annan yttre omständighet som vi inte kan påverka.
Vi tar inte ansvar för eventuell anslutande trafiks förseningar, vi råder därför att planera restiderna med goda marginaler.
Vid försening med mer än 30 minuter ska chauffören tala om anledning och försöka ge en ungefärlig ankomsttid.


Vid försening med mer än 60 minuter ersätts resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som han/hon reste vid förseningstillfället.
Skulle förseningen vara mer än 2 timmar ersätts resenär med två (2) enkelresor motsvarande den sträcka han/hon reste vid förseningstillfället.
Ersättning utgår i form av fri resa, kontant ersättning utbetalas ej.
Ersättningsresa måste nyttjas inom två (2) år från förseningstillfället, därefter anses den vara förbrukad.
Reklamation skall ske inom en (1) månad från förseningstillfället. Reklamation, se punkt 17.

 

17. Reklamationer

Reklamation ska vara oss tillhanda senast 3 månader efter färd, men för att underlätta hanteringen är vi tacksamma om den inkommer inom en månad från färd.
Vi rekommenderar att ev. reklamation framförs skriftligen till Silverlinjen HB, Löttorpsvägen 57, 387 72 Löttorp
eller info@silverlinjen.se

Använd gärna vår reklamationsblankett.

Ladda ner reklamationsblanketten här
 

18. Så här behandlar vi dina personuppgifter

Information enligt personuppgiftslagen (PuL).
Till dig som är kund hos Silverlinjen och har godkänt lagring av personuppgifter.
De personuppgifter som du som är kund hos Silverlinjen lämnar till oss eller som vi hämtar in, använder vi till att genomföra och administrera både Silverlinjens skyldigheter under avtalet med dig och dina önskemål. Vi använder också dina personuppgifter för att kunna skicka dig information om och i övrigt marknadsföra våra produkter och tjänster. Du har rätt att få information om vilka personuppgifter Silverlinjen har om dig. Du har även rätt att begära rättelse av felaktiga personuppgifter. Du kan också anmäla till oss att du motsätter dig att dina personuppgifter används för direktmarknadsföring.
Oavsett vilket ärende du har är adressen Silverlinjen HB, Löttorpsvägen 57, 387 72 Löttorp och telefonnumret 0485-261 11. Du kan också skicka e-post till info@silverlinjen.se
 

19. Kundtjänst och Bokning

Tel: 0485 - 261 11
Öppettider:
Måndag - Fredag:
09.00 - 12.00 och 14.00 - 17.00
Lördag - Söndag:
09.00 - 11.00

 

20. -Travel Conditions

Booking
Booking a ticket is mandatory and guarantees you a seat on the bus. Children under 3 years of age and children under 135 cm must sit in a child seat provided by the fellow traveler.
Children under the age of 12 are not allowed to travel without an adult.

Tickets are ordered either from the customer service phone: 0485-261 11 or on Silverlinjens website: www.silverlinjen.se.

When ordering you will receive a confirmation e-mail and/or sms. If the confirmation fails, contact customer service. It is the responsibility of the traveler to verify that the information on the ticket matches the distance, time and date ordered.

 
Cancellation
It is free to cancel a ticket, if canceled more than 24 hours before departure. If the ticket is prepaid the full amount will be refunded. If canceled less than 24 hours before departure, 150: - per seat is charged (regardless of whether it is an adult, child or animal). No refund for non-canceled departures. The same rules apply for rebooking as for cancellation! These rules apply regardless of reasons for cancellation or rebooking.

 
Luggage
A large suitcase (or two smaller) per person may be included. They are to be placed in the luggage compartment of the bus. Valuables or cash should not be stored in the luggage compartment. Extra luggage in addition to the limit per person is charged by the driver. If extra luggage is brought, the customer service must be informed before departure. A smaller hand luggage that does not disturb other people's space or prevents passage can be taken into the bus. Max size for hand luggage is 40x30x20 cm. Note that no luggage may be placed in the aisle of the bus or at any exits for safety reasons. The driver has the right to deny luggage that may disturb or damage other passengers.