Resevillkor

All handel och verksamhet inom denna webbshop följer svensk lagstiftning.
Gäller från 4 oktober 2016 tills vidare
 

1. Bokning av biljetter

Bokning av biljetter är obligatorisk och garanterar dig sittplats på bussen. Det går inte att boka särskilda säten i bussen. Behöver du särskild plats pga. sjukdom ska kopia av läkarintyg skickas till bokningen senast 4 dagar före resan, kontaktuppgifter finns längre ner på sidan. Barn under 3 års ålder samt barn under 135 cm ska sitta på/i bilkudde/bilbarnstol som medtages av medresenären. Ansvar att barn färdas enligt bälteslag åligger barnets medresenär.
Barn under 12 år får inte resa utan sällskap av vuxen.


Biljetter beställes antingen hos bokningen tel. 0485-261 11 eller på Silverlinjens hemsida: www.silverlinjen.se.


Bokning via hemsidan betalas vid beställning antingen med kort (VISA / MasterCard) eller via direktbetalning (se mer information nedan).


Bokning via telefon betalas antingen kontant vid påstigning, eller med kort (VISA / MasterCard) vid beställning


>> Se mer information nedan under ’Betalning’.


Vid beställning via hemsidan får du en bekräftelse via e-post samt sms. Kontakta bokningen om bekräftelsen uteblir. Det åligger resenären att kontrollera att uppgifterna på biljetten överensstämmer med den sträcka, tid och datum som beställts.


Du som betalat din bokning i förskott (internetbokningar samt kortbetalning via telefon) ska uppvisa din bokningsbekräftelse eller ditt bokningsnummer vid påstigning.


Du får alltså ingen biljett utan DITT BOKNINGSNUMMER ÄR DIN BILJETT.


Du som betalar kontant får din biljett vid påstigning, spara biljetten under resans gång. Biljett, bokningsnummer eller bekräftelse skall kunna uppvisas vid ev. biljettkontroll.


Resande utan förbeställd plats kan åka med i mån av plats men observera att bussen endast stannar och tar upp på de hållplatser där det finns resenärer bokade samt alltid vid hållplatserna Borgholm, Brofästet Öland och Kalmar.

 

2. Avresa hållplats

Av- och påstigning kan endast ske vid angivna hållplatser. Det åligger resenären att ta reda på aktuell avreseplats samt att vara på plats i god tid före angiven avresetid. (obs endast resor till/från Stockholm/Ringarum)


Resande mot Stockholm: Påstigning Öland/Kalmar/Mönsterås och Ringarum.


Resande mot Kalmar/Öland: Påstigning Cityterminalen, Stockholm och Ringarum.


Var noga med att boka dig till/från rätt hållplats, vi garanterar endast att bussen stannar på den hållplats du bokat till/från!


Observera att på Cityterminalen sker avstigning utanför byggnaden, medan påstigning sker inifrån terminalen. Aktuellt nummer för gate hittar du på de elektroniska skärmarna på Cityterminalen. En terminalkarta för Cityterminalen finner du här.

 

3. Priser

Priser till/från Stockholm

Bokning via silverlinjen.se Bokning via telefon
Från 2017-06-18 höjer vi priset med 10:- per resa och person    
Vuxen 360:- 390:-
Barn t.o.m. det år de fyller 16 år 260:- 290:-
1 barn fritt per vuxen t.o.m. det år de fyller 7 år 0:- 0:-
Hundar och kattburar (ta med skyddsskynke) 260:- 290:-
Betalningalternativ

Kortbetalning, direktbetalning

Kortbetalning, kontant vid påstigning
     

 

Priser till/från Ringarum

Bokning via silverlinjen.se Bokning via telefon
     
Vuxen 260:- 290:-
Barn t.o.m. det år de fyller 16 år 190:- 220:-
1 barn fritt per vuxen t.o.m. det år de fyller 7 år 0:- 0:-
Hundar och kattburar (ta med skyddsskynke) 190:- 220:-
Betalningalternativ

Kortbetalning, direktbetalning

Kortbetalning,  kontant vid påstigning
     

 

 

 

Poängkortet

Spara 300 kr på 10 resor!

3 300 kronor ger 3 600 poäng

2 300 ger 2 600 poäng.

Köp Rabattkortet Här

Har du frågor så kontakta vår kundtjänst på 0485-26111.

 

Betalning

Bokning via hemsidan betalas vid beställning antingen med kort (VISA / MasterCard) eller via direktbetalning via din bank (se mer information nedan).

Bokning via telefon betalas antingen kontant vid påstigning eller med kort (VISA / MasterCard) vid beställning.

Vänligen observera att det alltså inte går att betala med kort på bussen.

 

Direktbetalning

Vid direktbetalning bokar du din biljett, kopplas vidare till din internetbank och loggar in enligt din vanliga inloggningsprocedur (ex. bankdosa). Du får sedan välja från vilket konto som överföringen ska göras och godkänna köpet, på samma sätt som när du godkänner en överföring/betalning. Efter godkännandet slussas du antingen automatiskt tillbaka till vår hemsida eller blir du ombedd att klicka på en länk som tar dig tillbaka till oss. Du får då din bokningsbekräftelse. Du kan använda direktbetalning om du har internetbank hos Handelsbanken, Nordea, eller Swedbank. Mer information om direktbetalning finner du på respektive banks hemsida.

 

 

4. Rabatter

Rabattkortet

3600 poäng kostar 3300:- (Vuxen debiteras enkel resa 350 poäng t.om 17/6 - 2017 där efter debiteras 360 poäng).

2600 poäng kostar 2300:- (Barn <16 år debiteras enkel resa 250 poäng t.om 17/6 - 2017 där efter debiteras 260 poäng ).

Rabattkortet fungerar ungefär som en virtuell plånbok och ger dig poäng som du kan betala dina bokningar med.

Rabattkortet går endast att köpa via vår hemsida och betalas med kort(VISA/MasterCard) eller via direktbetalning (internetbank).

Bokning med Poäng kan endast ske via hemsidan. För att kunna boka med kortet måste du logga in dig. Länken ”Logga in” finner du i menyn.

Rabattkortet är helt virtuellt. Dina resor ser du under ”Min sida” när du är inloggad. Vid resa som bokats med rabattkortet ska bokningsnummer uppvisas vid påstigning. Ej utnyttjade resor återbetalas inte. Kortet är inte tidsbegränsat.

Rabattkortet är inte personligt, utan du kan boka resor för hela familjen eller gruppen när du är inloggad.

Köp Rabattkortet Här

5. Betalning

Bokning via hemsidan betalas vid beställning antingen med kort (VISA / MasterCard) eller via direktbetalning (se mer information nedan).


Bokning via telefon betalas antingen kontant vid påstigning, eller med kort (VISA / MasterCard) vid beställning.


Det är inte möjligt att betala med kort på bussen.


Direktbetalning

Vid direktbetalning bokar du din biljett, kopplas vidare till din internetbank och loggar in på din banksida. Du får sedan välja från vilket konto som överföringen ska göras och godkänna köpet, på samma sätt som när du godkänner en överföring/betalning. Efter godkännandet slussas du antingen automatiskt tillbaka till vår hemsida eller blir du ombedd att klicka på en länk som tar dig tillbaka till oss. Du får då din bokningsbekräftelse. Du kan använda direktbetalning om du har internetbank hos Handelsbanken, Nordea, eller Swedbank. Mer information om direktbetalning finner du på respektive banks hemsida.
 

 

 

6. Av- och ombokning

Om du önskar avboka eller omboka din biljett så går det bra att göra det via telefon.


Vänligen notera att avbokningar även kan göras på vår telefonsvarare (0485-261 11) när bokningen har stängt. Lämna namn, bokningsnummer, datum och påstigningsplats för resan samt ett telefonnummer där du kan nås. Vid avbokning inom 24 timmar innan avresa uppge även din adress.

 

7. Av- och ombokningsregler vid kort- och direktbetalning

Vid avbokning mer än 24 timmar innan avresa återbetalas hela beloppet. Vid avbokning mindre än 24 timmar innan resa debiteras 150:- per säte (oavsett om det är vuxen/barn (0-16 år)/djur ) Ingen återbetalning för ej avbokade avresor. Samma regler gäller för ombokning som för avbokning! Dessa regler gäller oavsett skäl till av- eller ombokning.
 

  

8. Av- och ombokningsregler vid kontantbetalning

Kostnadsfri avbokning fram till 24 timmar innan avresa. Vid avbokning mindre än 24 timmar innan resa debiteras 150:- per säte (oavsett om det är vuxen/barn (0-16 år)/djur.)  För ej avbokade avresor debiteras hela summan och faktureringsavgift på 25:- Samma regler gäller för ombokning som för avbokning! Dessa regler gäller oavsett skäl till av- eller ombokning.

9. Av- och ombokningsregler vid bokning med poängkort

Vid avbokning mer än 24 timmar innan avresa återbetalas resan till poängkortet. Vid avbokning mindre än 24 timmar innan resa debiteras 150:- per säte (oavsett om det är vuxen/barn (0-16 år)/djur.) Ingen återbetalning för ej avbokade avresor. Samma regler gäller för ombokning som för avbokning! Dessa regler gäller oavsett skäl till av- eller ombokning.
 

10. Debitering av avbokningsavgift (kontantbetalning)

Avbokningavgiften debiteras via faktura. En faktureringsavgift på 20:- tillkommer.
Om avbokningen sker på vår telefonsvarare vänligen meddela din adress.
 

11. Bussarna

Alla våra bussar är bekväma långfärdsbussar med plats för 47-56 passagerare. Bussarna är utrustade med luftkonditionering, fällbara stolsryggar, armstöd och toalett. Det finns tillgång till kylskåp för t.ex. mediciner.
I ordinarie fordon som trafikerar Silverlinjen har vi alltid eluttag och Wi-Fi. Under vissa perioder, framförallt stora resehelger och vid hög belastning behöver vi använda oss av andra bussar, då kan vi inte garantera att det alltid finns eluttag ombord. Har du behov av eluttag under din resa kontakta bokningen 0485-261 11 för utförlig information om din avgång och eluttagens placering i bussen.
 

12. Bagage

En stor resväska (eller två mindre) per person får medtas. Den/de ska placeras i bussens bagageutrymme. Se till att ömtåligt bagage är väl emballerat. Värdeföremål eller kontanter ska inte förvaras i bussens bagageutrymme. Extra bagage utöver gränsen per person debiteras av chauffören. Medförs extra bagage ska bokningen informeras innan avresa. Ett mindre handbagage som inte stör andras utrymme eller hindrar passage kan tas med in i bussen. Max mått för handbagaget är 40x30x20 cm. Observera att inget bagage får placeras i bussens mittgång eller vid några utgångar av säkerhetsskäl. Chauffören har rätt att neka bagage som kan störa eller skada övriga passagerare.

Priser för extra bagage (utöver den tillåtna gränsen 1 stor resväska eller 2 små samt handbagage/person)
Mindre extra bagage innebär maximalt mått 40x30x20 vilket debiteras 150:-
Extra bagage över storleken 40x30x20 debiteras 300:-

Barnvagn, rollator och hopfällbar rullstol (dock ej elrullstol) tillhörande resenär får tas med kostnadsfritt.
Meddela vid bokning om något av dessa medtages. Cyklar, windsurfingbrädor och möbler får ej medföras.
Det är förbjudet att medföra brandfarligt eller explosivt bagage, det är inte heller tillåtet med vätskor i bagageutrymmet.
Vi tar ej ansvar för bagaget, vi ansvarar endast för förlust av, eller skada på bagage som uppkommit p.g.a. grov vårdslöshet eller uppsåt från vår sida. I händelse av trafikolycka utgår ersättning enligt tillämplig lag.

Vid kvarglömt bagage är du välkommen att kontakta bokningen på tel. 0485-261 11.
Vi gör vårt bästa för att spåra ditt bagage!
 

13. Paus

På samtliga turer görs 45 minuter paus i Ringarum (strax söder om Söderköping). Samtliga passagerare måste då stiga av bussen som sedan låses. Tid för avgång från Ringarum uppges av chauffören strax innan avstigningen.


Se till att återvända till bussen i utsatt tid, den väntar inte.

 

14. Sällskapsdjur

Hundar och djur i bur får medföras om du bokat plats för djuret/djuren. Plats reserveras för dig och djuret längst bak i bussen. Skyddsfilt/skynke till sätet ska medföras. För allas välbefinnande bokar vi max två hundar/djur i bur per avgång. Arbetshundar till synskadade eller signalhundar till medåkande resenär tas med gratis, meddela bokningen i det fallet .
 

15. För allas trevnad

Rökning är absolut förbjudet på bussen. Detta gäller självklart även på toaletterna. Tänk på ljudnivån och att visa hänsyn till medresenärer vid användande av mobiltelefon, bärbar dator, musikspelare etc. I de flesta bussar finns tillgång till eluttag, du kan kontrollera om så är fallet på just din avgång via vår bokning (0485-261 11) Passagerare förväntas lämna sitt säte i trivsamt skick. Resenär som är påverkad av alkohol, andra droger eller på annat sätt stör den allmänna ordningen kan bli avvisad från bussen på lämplig plats av chauffören.
 

16. Tidtabeller

Inför större helger utökar vi vanligtvis antalet avgångar. Ring bokningen på tel.nr. 0485-261 11 eller besök www.silverlinjen.se under fliken Tidtabeller » Extra turer för mer information. Se även under Inställda turer. Ordinarie tidtabell finns tillgänglig på bussen, varsågod att ta ett exemplar!
 

17. Förseningar

Restidsgaranti
Gäller vid försening med mer än 60 minuter beroende på fel på buss eller annat fel som bussoperatören direkt kan påverka.


Gäller inte för försening orsakad av trafikstörningar beroende på dåligt väglag, dåligt väder, olyckshändelse eller annan yttre omständighet som vi inte kan påverka.
Vi tar inte ansvar för eventuell anslutande trafiks förseningar, vi råder därför att planera restiderna med goda marginaler.
Vid försening med mer än 30 minuter ska chauffören tala om anledning och försöka ge en ungefärlig ankomsttid.


Vid försening med mer än 60 minuter ersätts resenär med en (1) fri enkelresa motsvarande den resa som han/hon reste vid förseningstillfället.
Skulle förseningen vara mer än 2 timmar ersätts resenär med två (2) enkelresor motsvarande den sträcka han/hon reste vid förseningstillfället.
Ersättning utgår i form av fri resa, kontant ersättning utbetalas ej.
Ersättningsresa måste nyttjas inom två (2) år från förseningstillfället, därefter anses den vara förbrukad.
Reklamation skall ske inom en (1) månad från förseningstillfället. Reklamation, se punkt 18.

 

18. Reklamationer

Reklamation ska vara oss tillhanda senast 3 månader efter färd, men för att underlätta hanteringen är vi tacksamma om den inkommer inom en månad från färd.
Vi rekommenderar att ev. reklamation framförs skriftligen till Silverlinjen HB, Löttorpsvägen 57, 387 72 Löttorp
eller info@silverlinjen.se

Använd gärna vår reklamationsblankett.

Ladda ner reklamationsblanketten här
 

19. Så här behandlar vi dina personuppgifter

Information enligt personuppgiftslagen (PuL).
Till dig som är kund hos Silverlinjen och har godkänt lagring av personuppgifter.
De personuppgifter som du som är kund hos Silverlinjen lämnar till oss eller som vi hämtar in, använder vi till att genomföra och administrera både Silverlinjens skyldigheter under avtalet med dig och dina önskemål. Vi använder också dina personuppgifter för att kunna skicka dig information om och i övrigt marknadsföra våra produkter och tjänster. Du har rätt att få information om vilka personuppgifter Silverlinjen har om dig. Du har även rätt att begära rättelse av felaktiga personuppgifter. Du kan också anmäla till oss att du motsätter dig att dina personuppgifter används för direktmarknadsföring.
Oavsett vilket ärende du har är adressen Silverlinjen HB, Löttorpsvägen 57, 387 72 Löttorp och telefonnumret 0485-261 11. Du kan också skicka e-post till info@silverlinjen.se
 

20. Kundtjänst och Bokning

Tel: 0485 - 261 11
Öppettider:
Måndag - Fredag:
09.00 - 12.00 och 14.00 - 17.00
Lördag - Söndag:
09.00 - 11.00